در دنیای هالیوود گاهی اوقات بهترین فکر شنا کردن خلاف جهت آب است و ایده تولید فیلم های کم هزینه بخشی از این نگرش است.


سال 2010 کمی پس از آنکه فیلم بسیار کم هزینه «فعالیت فراهنجار» (Paranormal Activity) تولید پارامونت پیکچرز، به موفقیت فراوان در گیشه های فروش دست پیدا کرد، مدیران استودیو تصمیم گرفتند واحدی راه اندازی کنند که به تولید فیلم های بیشتر از این دست اختصاص داشته باشد.

در این واحد با عنوان «اینسرج» (InSurge)، فیلم های کمتر از یک میلیون دلار با تکیه بیشتر بر مفاهیم عمیق و تکیه کمتر بر پول و ستاره های بزرگ تولید شد، اما به تدریج ثابت شد این بلندپروازی ها بیشتر به لحاط نظری جذابیت دارد تا نظری. گو اینکه چند فیلم تولید شده در این واحد (مانند فیلم ترسناک «شیطان درون» در سال 2012) به موفقیت تجاری دست پیدا کردند.

اما برخلاف بسیاری از هیجانات لحظه ای هالیوود، این ایده قدرتی ماندگار داشت.

به نظر می رسد ایده تولید فیلم های ترسناک کم هزینه در سایه حمایت استودیو بیش از ایده های دیگر جواب می دهد. در هفته ای که گذشت شاهد تازه ترین و شاید تکان دهنده ترین نمونه بودیم. تریلر ترسناک و آینده گرایانه «پاکسازی» (The Purge) با بازی ایتن هاوک که توسط یونیورسال پیکچرز در بازار عرضه شده، با بودجه ای حدود سه میلیون دلار ساخته شد، اما 36.4 میلیون دلار فروش آن در سه روز اول اکران به قدری بود که این فیلم را در جدول فروش به راحتی بالاتر از رقیب پرهزینه اش، کمدی «کارآموزی» (The Internship) با بازی وینس وان و اوئن ویلسن قرار داد. این در حالی بود که «کارآموزی» حمایت شرکت گوگل و کلی تبلیغ تلویزیونی داشت.

در این زمینه، برخی از موفق ترین اقدام ها را یک شرکت انجام داد: «بلوم هاوس» متعلق به جیسن بلوم که پشت مجموعه سینمایی «فعالیت فراهنجار»، وارث معنوی آن فیلم ترسناک «حیله گر» (Insidious) و اکنون فیلم «پاکسازی» قرار دارد.

ناعادلانه است اگر بگوییم ژانر فیلم های کم هزینه به هالیوود هجوم آورده است. با این حال، این واقعیت که یک استودیو دیگر وارد صحنه شده، قابل توجه است. فیلم های ترسناک کم هزینه الگویی بود که شرکت لاینزگیت یکی از پیشگامان آن بود، پارامونت آن را به سطح جدیدی رساند و اکنون با وجود رقبایی چون یونیورسال که با بلوم هاوس قرارداد بسته، در سراسر هالیوود گسترش پیدا کرده است.

در دنیای دوره ای هالیوود، گاهی اوقات بهترین فکر، شنا کردن خلاف جهت آب است و جهت آب در سال های اخیر تولید فیلم های مجلل و پرهزینه است. البته بسیاری از این فیلم ها در گیشه های فروش موفق بودند. در عین حال جای تعجب ندارد که تماشاگران فیلم های تجاری که توسط نمایش های نور و صدای هالیوود اشباع شده اند، هرچند وقت یکبار دوست داشته باشند فیلمی را ببینند که با دوربین روی دست فیلمبرداری شده است.

حدود 15 سال از زمانی می گذرد که «پروژه جادوگر بلر» اولین پدیده ژانر دوربین روی دست در دوران معاصر لقب گرفت. ما اکنون بسیار درست تر درمورد فیلم های ترسناک کم هزینه فکر می کنیم، اما درس های «پروژه جادوگر بلر» فراموش نشده است: در این عصر بزرگ تر از معمول، فیلم هایی که حس کوچک بودن را منتقل می کنند، همچنان طنین انداز هستند.


منبع: مووی مگ