• فیلم هفت دلاور، درباره هفت تیرانداز به سرپرستی مردی به نام کریس آدامز (دنزل واشنگتن) در غرب وحشی است که تصمیم می گیرند از مردم یک دهکده در برابر راهزنان دفاع کنند…

  • داستان فیلم حول زندگی پر هیجان پسر بچه ای با نام «جیکوب» می گذرد که خود را در خانه ای پر از بچه های جور واجور با توانایی های خاص و مافوق طبیعی پیدا می کند. مسئولیت مراقبت و پرورش توانایی های این کودکان بر عهده ی خانم «پرگرین» است که به نوبه ی خود توانایی های فوق العاده ای دارد...

  • لک لک ها دیگر به جای نوزادان، وظیفه ی تحویل محصولات اینترنتی را به عهده دارند, اما وقتی که بصورت اتفاقی یک سفارش نوزاد از راه می رسد, بهترین و سریعترین لک لک تصمیم می گیرد که نوزاد را به خانواده اش برساند...

  • خلبانی بنام چسلی سالی سولنبرگر (تام هنکس) پس از اینکه هواپیمایش دچار نقص فنی می شود، آن را سالم و بدون تلفات بر روی رودخانه ی هادسون فرود می آورد و با این عمل شجاعانه تبدیل به یک قهرمان می شود. ولی با تحقیقاتی که بعداز سقوط هواپیما آغاز میشود آبروی او در خطر قرار میگیرد...

  • یک سازمان دولتی مخفی چندین ضد قهرمان با قدرت های خارق العاده را به کار میگیرد تا ماموریتی خطرناک را در ازای کوتاه شدن دوره حبس شان، انجام دهند...

  • خطرناک ترین مامور سابق سازمان CIA، "جیسون بورن" کم کم به یاد می آورد که واقعاً چه کسی است و سعی میکند حقایق پنهان در مورد گذشته اش را کشف کند...

  • داستان فیلم درباره ی کودکی به نام سوفی است که با غول بزرگ مهربانی آشنا می شود و زمانی که متوجه می شود بقیه ی غول ها (که بسیار ظالم هستند) می خواهند کودکان بی گناه انگلستان را بخورند، به فکر می افتد که برای همیشه مانع کارشان شود...

  • کارمند آژانس امنیت ملی آمریکا “ادوارد اسنودن” به طور ناگهانی هزاران اسناد محرمانه طبقه بندی شده را به خبرگزاری ها لو میدهد و...

  • سه دزد جوان به قصد سرقت مقداری پول نقد وارد خانه ی یک مرد نابینا می شوند، اما این مرد برخلاف ظاهرش اصلاً ضعیف و ناتوان نیست...

  • آرتور بیشاپ (جیسون استتهام) خیال میکرد گذشته ی مرگبارش را پشت سر گذاشته، اما یکی از نیرومندترین دشمنانش پیدایش می شود و معشوقه ی او را می رباید. اکنون او مجبور است به اقصی نقاط جهان سفر کند تا سه ترور غیرممکن را انجام دهند و آنها را بصورت حادثه جلوه دهد...

  • خوش آمديد

    ورود / ثبت نام

    خوش آمديد

    ورود / ثبت نام

    هم اکنون وارد انجمن شويد

    • به وب سایت رسانه کوچک خوش آمدید
    LilMedia New Domain lilvpn
    نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1
    1. #1

      تاریخ عضویت
      بهمن ۱۳۹۱
      شماره عضویت
      489
      نوشته ها
      1,558
      پسندیده : 217
      مورد پسند : 386 بار در 264 پست

      دویست و چهل و نهمین فیلم برتر The Perks of Being a Wallflower (مزایای گوشه گیر بودن)=Imdb 249



      کارگردان:
      Stephen Chbosky
      نویسنده : Stephen Chbosky
      بازیگران: Logan Lerman, Emma Watson , Ezra Miller

      خلاصه داستان :
      چارلی از مدرسه راهنمایی به دبیرستان می آید. اگرچه این امر برای او ترسناک به نظر می رسد اما فرصتی دوباره برای اوست تا صرفا انسان گوشه گیری که در دبیرستان بود نباشد، اما دبیرستان هم چندان فرقی با راهنمایی ندارد. تا آنکه با دو دوست آشنا می شود ...



      اکثر ما، حتی بعضی از آنهایی که جزو "جماعت خود را به بقیه بچسبان" بوده اند، احساس می کنیم در دوران دبیرستان با دیگران بیگانه و از آنها دور بوده ایم. این طبیعت دوران بلوغ است. فیلم هایی مانند «مزایای گوشه گیر بودن/ The Perks of Being a Wallflower» اثر «استیفن چبوسکی/Stephen Chbosky» وضعیت عجیب و غریب، تنهایی و رفاقت های غیرمعمولی را که بیرون گود بودن و تماشا کردن را همراهی می کنند، به خوبی به تصویر می کشد. همانطور که فیلم نشان می دهد، این موقعیت لزوماً بد نیست، فقط متفاوت است. مشخص است که این فیلم اولین اثر سینمایی بلندی نیست که به ماجراهای مربوط به دوره ی گذر از کودکی به بزرگسالی می پردازد. در واقع این ژانر فرعی محبوبیت بالایی کسب کرده زیرا به مرور زمان افرادی که نوجوانی خود را در دهه های 80 و 90 میلادی گذراندند، بزرگ شدند و به فیلمسازی روی آوردند و هر یک جنبه هایی از داستان زندگی خودشان را در فیلم هایشان به کار بردند. اما «مزایای گوشه گیر بودن» قواعد از پیش تعریف شده ی این ژانر را در حدی تغییر و پیچ و خم می دهد که تر و تازه به نظر برسد و داستانی ارائه کند که حداقل کمی تازگی داشته باشد. این فیلم، غم انگیز، خنده دار، صمیمانه، و یادآور خاطرات کودکی ست، یعنی به نوعی مثل خود دوران دبیرستان می ماند.


      هیچ کس، به خصوص «استیفن چبوسکی» نمی تواند ادعا کند که فیلم برداشت وفادارانه ای از کتاب نیست. چوبسکی خودش کتاب «مزایای گوشه گیر بودن» را نوشت. به تنهایی در مقام فیلمنامه نویس قرار گرفت و امر اقتباس را انجام داد و کارگردان فیلم هم خودش است. شاید اگر بعضی قسمت های فیلم به طور منطقی حذف و اصلاح می شد، به نفع آن بود. بعضی از داستان های فرعی فیلم به نظر زائد می آیند و خوب پرداخته نشده اند. نمونه ی آن رابطه ی خواهر شخصیت اصلی و دوست پسرش است. اما چیزی وجود ندارد که اصطلاحا توی ذوق بخورد و ماجرای اصلی که مربوط به شخصیت گوشه گیری ست که نامش در عنوان فیلم هم آمده، یعنی چارلی (لوگان لرمن/ Logan Lerman) با صمیمیت و آگاهی فوق العاده ای روایت شده است.
      گرچه حالت نامه مانند کتاب در اکثر جاها کنار گذاشته شده است، چبوسکی به واسطه ی آغاز کردن و پایان بردن فیلم با صدای روی صحنه و خواندن قسمت هایی از نامه هایی به "دوست عزیز" که چارلی نوشته است، نسبت به سبک کتاب خود ادای دین می کند. با این وجود روایت داستان و بیان اتفاقات در بخش عمده ی فیلم، به سبکی سنتی و با حفظ ترتیب زمانی اتفاق می افتد. همانطور که در کتاب هم دیده می شود، ارجاعات فرهنگی زیادی در داستان وجود دارند. معلم انگلیسیِ چارلی، آقای اندرسون (پاول راد/Paul Rudd) فهرست تقریباً بی انتهایی از کتاب های مناسب برای مطالعه ی آزاد در اختیار او قرار می دهد. و تعداد زیادی از ترانه های دهه ی 80 و اوایل دهه ی 90 نیز در فیلم پخش می شوند. ترانه ی «Come on Eileen» از گروه «Dexys Midnight Runners» محصول سال 1982 و ترانه ی «Heroes» از «دیوید بووی/David Bowie» محصول 1977 از سایر ترانه ها بیشتر جلب توجه می کنند.


      وقایع فیلم «مزایای گوشه گیر بودن» در طول یک سال تحصیلی در اوایل دهه ی 90 و در یکی از مناطق حومه ی شهر پیتزبورگ می گذرد. انتقال از مدرسه ی راهنمایی به دبیرستان برای چارلی وحشت آور است، در عین حال فرصتی است برای شروعی تازه. اما او مانند ماهی کوچکی که از یک برکه ی کوچک به یک برکه ی بزرگتر منتقل می شود، خیلی زود متوجه می شود که چیز زیادی تغییر نکرده است. کسی که یک دوره از عمر خود بیگانه و غیرخودی باشد، همیشه همانطور باقی می ماند. حسن مطلب در این است که اینجا او تنها بیگانه ی جمع نیست. طولی نمی کشد که یک خواهر و برادر ناتنی و سال بالایی به نام های و سم (اما واتسون/ Emma Watson) و پاتریک (ازرا میلر/ Ezra Miller) - که از وضعیت غیر عادی خود لذت می برند- با او دوستانه رفتار می کنند و همراهش می شوند. به تدریج، چارلی در حلقه ی دوستی آنها پذیرفته می شود و حتی رابطه ای عاشقانه با دختر پرحرفی به نام الیزابت (مائی ویتمن/ Mae Whitman) را شروع می کند. اما چیزی تیره و تار در پس ذهن چارلی کمین کرده است و هنگامی که اوضاع خراب می شود و کنترل مسائل زندگی اش از دست خارج می شود، کم کم خونسردی و خویشتن داری خود را از دست می دهد.
      شاید بسیاری از صحنه های «مزایای گوشه گیر بودن» به نظر آشنا بیایند، البته این آشنا بودن به شکلی نیست که تأثیر منفی بگذارد. تنها معنی این سخن این است که فیلم موفق شده به خوبی نشان بدهد که برای آنهایی که همیشه در حاشیه ی به اصطلاح "جریان اصلی" وقایع و جمع ها و گروه های دبیرستان قرار دارند، این دوران چگونه سپری می شود. «مزایای گوشه گیر بودن» تعداد زیادی از فیلم های مربوط به دوره ی دبیرستان را به یاد مخاطب می آورد، از «Fast Times at Ridgemont High» گرفته تا «Lucas»، « The Breakfast Club»، « Mean Girls» و امثالهم. برای من فیلمی که بیش از همه تداعی شد، «Adventureland» بود که محرکه ی اصلی رابطه بین دختر و پسر اصلی داستان، آنجا هم چیزی شبیه به همین بود. با این وجود، «مزایای گوشه گیر بودن» با در پیش گرفتن مسیری تیره و غم انگیز در پرده ی آخر، خود از سایر فیلم های این گروه جدا می کند.با وجود اینکه زمینه و اساس اتفاقاتی که در این پرده رخ می دهند از قبل تعریف و آماده شده اند، اما میتوان در این باره بحث نمود که آیا روش و سیر روایی انتخاب شده برای دنبال کردن داستان، به اندازه ی کافی تأثیرگذار بوده است یا خیر؟ سیر روایت به نظر کمی عجولانه می آید و بیشتر شبیه یک بخش نهایی اضافه شده است تا بخش کاملی از داستان، زیرا موقعی اتفاق می افتد که اکثر گره های داستان باز شده اند. با این حال، این روش حالتی متهورانه دارد و فیلم «مزایای گوشه گیر بودن» را به مسیری غافلگیر کننده هدایت می کند.


      مانند دیگر هم بازی هایش در مجموعه ی هری پاتر، اما واتسون نیز نهایت سعی خود را می کند تا از نقشی که بیشتر سالهای رشد و نوجوانی اش در آن بازی کرد، فاصله بگیرد. هنگام تماشای نقش آفرینی او در قالب شخصیت سم، به هیچ وجه به یاد شخصیت هرمیون (مجموعه ی هری پاتر) نمی افتیم. علاوه بر این فرصتی برای او فراهم شده تا در بازی خود انعطاف بیشتری نشان دهد و قابلیت های خود را به نمایش بگذارد، امری که در مجموعه ی هری پاتر با توجه به آزادی عمل حداقلی و دست و پا بسته بودن نقش، امکان پذیر نبود. در مواقعی پیش می آید که بازی او نقش آفرینی لوگان لرمن را تحت الشعاع قرار می دهد. لرمن به اندازه ی او مشهور نیست اما این موضوع کاملاً عمدی است. سم ستاره ای است که چارلی در مدار آن گیر افتاده است. واتسون و لرمن چند صحنه ی مشترک زیبا دارند و کشش میان آن دو تأثیرگذار است. ازرا میلر که در فیلم «باید درباره ی کوین حرف بزنیم/We Need to Talk about Kevin» تصویری حیرت انگیز و به یادماندنی از خود بر جای گذاشت، با بازی در نقشی که هیچ شباهتی به کوین ندارد، انعطاف پذیری فوق العاده ای از خود نشان می دهد. در عین حال، همانطور که در اکثر فیلم هایی که به نوجوانان می پردازند صادق است، اینجا هم تعدادی بازیگر نام آشنا برای ایفای نقش شخصیت های بزرگسال انتخاب شده اند: پاول راد، دیلن مک درموت و جوآن کیوسَک. تنها پاول راد، در نقش معلم انگلیسی که همه ی ما آرزو داشتیم در محضرش درس بخوانیم، موفق می شود بازی تأثیرگذاری به نمایش بگذارد.


      دوستداران کتاب احتمالاً از تصویرسازی سینمایی داستان لذت خواهند برد. این فیلم، تحت کارگردانی شایسته و سختگیرانه ی چبوسکی، قدرت و اصالت نسخه ی مکتوب را حفظ می کند و در عین حال از آن فیلم هایی هم نیست که به صورتی کورکورانه و برده وار سعی دارند به متن کتاب وفادار بمانند. کسانی که تابحال نام کتاب «مزایای گوشه گیر بودن» را نشنیده اند، با تجربه ای لذت بخش روبرو خواهند شد و این فیلم به خصوص برای افرادی که دوران دبیرستان خود را در دهه های 80 و 90 گذرانده اند، از معنا و مفهوم ویژه ای برخوردار خواهد بود.
      «مزایای گوشه گیر بودن» نگاهی ست هوشمندانه با طنینی احساسی، به برهه ای از زندگی که بسیاری از ما درباره ی آن خاطرات خاص خود را داریم. دیدن این دوران از خلال چشمان یک شخص دیگر به ما یادآور می شود که برخی تجربیات شخصی می توانند تا چه حد فراگیر و جهان شمول باشند.

      منتقد:
      جیمز براردینلی
      مترجم: الهام بای
      اختصاصی نقد فارسی
      ویرایش توسط mercedess : ۱۳۹۲-۰۵-۱۱ در ساعت ۰۳:۰۷ قبل از ظهر
      C U In HeLL...