• داستان فیلم در سال 1926 رخ می دهد و درباره فردی به نام نیوت (ادی ردماین) است که به واسطه نگارش کتاب جدیدش رهسپار ایالات متحده و شهر نیویورک می گردد. در چمدان نیوت موجودات عجیب و غریبی وجود دارند که بر اثر یک اتفاق آزاد شده و سر از نیویورک و منطقه منهتن در می آورند و...

  • فضاپیمایی که مقصدش یک سیاره مستعمره بسیار دور است و هزاران نفر مسافر دارد، دارای یک نقص فنی در قسمت اتاق خواب است. این نقص باعث می شود دو تن از مسافران 90 سال زودتر از زمان برنامه ریزی شده بیدار شوند...

  • "موانا" از استعدادهای دریانوردی خود استفاده میکند تا به یک جزیره ی افسانه ای برود و قهرمان او، "مائویی" نیز در این ماجراجویی او را همراهی میکند.

  • یک جراح با استعداد اما متکبر و مغرور که پس از حادثه ای ناگوار شغلش را از دست می دهد، راه تازه ای را پیش روی زندگی اش می بیند. او توسط یک جادوگر آموزش هایی را فرا میگیرد تا از دنیا در برابر افراد شرور محافظت کند.

  • فیلم ماجرای افسر اطلاعاتی مکس (برد پیت) می باشد که در سال 1942 و در شمال آفریقا با یک مبارز نیروی مقاوت فرانسه بنام ماریان (ماریون کوتیار) در پشت خطوط دشمن آشنا می شود. آنها رابطه ی صمیمانه ای را با هم آغاز میکند اما فشار جنگ این رابطه را تهدید میکند...

  • یک پسر پنج ساله هندی هزاران کیلومتر دور از خانه اش، در خیابانهای کلکته گم می شود. او مخاطرات زیادی را پشت سر می گذارد و سرانجام زوجی در استرالیا او را به فرزند خواندگی قبول میکنند. 25سال بعد او عزم خود را جزم میکند تا خانواده ی گمشده اش را پیدا کند...

  • این فیلم داستان مردی سیاه پوست را از دوران کودکی تا بزرگسالی روایت می کند که در شهر میامی و سردرگم در گرایش جنسی با شرایطی سخت بزرگ می شود.

  • سوزان یک گالری دار موفق است که به طور اتفاقی با رونوشتی از رمان منتشرنشده ی شوهر سابقش تام مواجه می شود که حاوی مطالب خشونت آمیز و یک انتقام نمادین است...

  • «سلن» (کیت بکینسیل) میجنگد تا به نبرد میان قبیله لایکن و جناح خون آشامی که به او خیانت کردند، پایان دهد...

  • داستان فیلم درباره مرد جوانی به نام لی چندلر است که پس از مرگ برادرش جوئی، مجبور می شود حضانت پسر برادرش را برعهده بگیرد و می بایست به این منظور به شهر زادگاه خود بازگردد. چندلر که خیلی راغب به بازگشت نیست، در هنگام ورود به شهر با افراد مختلفی از جمله همسر سابقش رندی، که ...

  • خوش آمديد

    ورود / ثبت نام

    خوش آمديد

    ورود / ثبت نام

    هم اکنون وارد انجمن شويد

    • به وب سایت رسانه کوچک خوش آمدید
    LilMedia New Domain lilvpn
    نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1
    1. #1

      تاریخ عضویت
      بهمن ۱۳۹۱
      شماره عضویت
      489
      نوشته ها
      1,558
      پسندیده : 217
      مورد پسند : 386 بار در 264 پست

      پنجاه و چهارمین فیلم برتر The Great Dictator (دیکتاتور بزرگ)=Imdb 54




      کارگردان :
      Charles Chaplin
      نویسنده : Charles Chaplin
      بازیگران: Charles Chaplin, Paulette Goddard and Jack Oakie

      جوایز :
      برنده اسکار:-نامزد اسکار:بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه نویسی، بهترین بازیگر نقش اول مرد (چارلز چاپلین)، بهترین بازیگر مرد مکمل (جک اواکی) و بهترین موسیقی متن

      خلاصه داستان :
      بیست سال پس از جنگ جهانی اول در کشور تومانیا که در جنگ شکست خورده، دیکتاتوری به نام آدنوید هینکل به قدرت رسیده. او یک آریایی خالص است معتقد است یهودیان بایستی نابود شوند. در همین وضعیت سرباز یهودی که به علت حادثه در جنگ جهانی اول از این اتفاقات آگاه نیست در محله ای یهودی نشین مشغول به آرایشگری است...


      چاپلین در دیكتاتور بزرگ

      «دریغ،دو روح در کالبد من مکان دارند،که هر دو می‏کوشند از هم فاصله‏ گیرند:یکی آنکه شیفته این جهان است،و پیچک‏وار می‏کوشد به لذتهای‏ آن آویخته باشیم،و دیگری آنکه با نیروی مقاومت‏ناپذیر،سعی دارد خویشتن‏ را به بام آسمان برساند.» فاوست-گوتهچاپلین هنرمندی است که در آثار خودشگفتی جهان سینما را به وجود آورد و حتی آن زمان که مطبوعات آلمان او را مورد حمله قرار دادند و فیلم‏ یک زن(1915)او را منحرف کننده اذهان عمومی مردم آمریکا معرفی‏ کردند،باز از تلاش و کوشش خود دست برنداشت.حالت بازی او و حرکات‏ پانتومیمی که در هر نما از فیلم به صورت مخصوصی جلوه پیدا می‏کند نشان‏ از قدرت ادراک او دارد.کمدی‏ای که چاپلین در آثار خود مطرح می‏کند حالتی‏ از بیان خنده و گریه دارد،درامی که به تراژدی می‏رسد.شایستگی چاپلین‏ تنها به خاطر خنداندن و استعداد خنده‏آفرینی نیست.کمدی نوعی پیام است، بیانی است که پس پرده را بیرون می‏کشد.شگردی و استادی چاپلین به‏ خاطر اجرای اندیشه و هنر ظریفی است که گاهی ایجاد یکنوع تعلیق می‏کند و زمانی یک حرکت عادی و ملایم دارد.



      به مسخره گرفتن مظاهر زندگی یکی‏دیگر از کارهای چاپلین است،در ابتدای سکانس فیلم دیکتاتور بزرگ،چاپلین در نقش سربازی ظاهر می‏شود که به نفع آلمانها می‏جنگد.وجود توپ بدان بزرگی و برد مسخره آن به‏ مسخره گرفتن ماشین جنگی قدرتهای بزرگ است که هرچه بزرگتر باشند آنقد بی‏ارزش‏ترند در این میان او جان خلبانی را نجات می‏دهد که همین‏ خلبان به خاطر چاپلین کمکهای شایانی به یهودیها می‏کند.به هنگام پرواز، معلق زدن هواپیما در آسمان نیز نشانه سرگونی تفکری احمقانه است. سکانسهای گریز و وارونه پرواز کردن در هواپیما جزو زیباترین صحنه‏های‏ تاریخ سینما است.چاپلین در دو نقش دیکتاتور بزرگ و سلمانی ظاهر می‏شود که در اینجا تضاد کارهای چاپلین را می‏بینیم.دوست خلبان چاپلین یعنی‏ فرمانده شولتز که از رده‏های بالا است دستگیر می‏شود و دوباره زندگی‏ یهودیان مخصوصا چاپلین سلمانی به خطر می‏افتد.فصل سخنرانی پیشوا، سرازیر شدن از پله‏ها،رفتار با کودکان و حرکاتش،نوعی واپس‏گرایی ذاتی‏ را به ریشخند می‏گیرد.رقص آهنگین او،شلیک گلوله به یک آلمانی برای‏ آزمایش و پیانو زدن او از فصلهایی است که آمیخته به طنز است.اما سکانس‏ بازی کودکانه چاپلین در نقش دیکتاتور با بادکنک که شکل کره زمین را پیدا کرده است،یکی از بارزترین سکانسهای فیلم است که هجویه دنیاپرستی‏ را به نمایش می‏گذارد.فصل قرعه‏کشی برای مردن در راه وطن نیز یکی‏ دیگر از فصلهای فیلم است.تمام آنهایی که در شکل ظاهر حاضر به فداکاری‏ هستند سکه‏های درآمده از کیک را روی بشقاب دیگری می‏گذارند که این‏ نما پرده از افکار درونی انسانها برمی‏دارد.به هنگام‏ مدال دادن به یکی از فرماندهان«مارشال هلینک»او متوجه می‏شود که به زحمت جایی برای زدن مدال‏ پیدا می‏کند.وجود مدالهای زیادی دلیلی بر بی‏اهمیت‏ بودن آنها است که هنوز لحظه‏ای نگذشته است که‏ کلیه مدالها را از سینه او باز می‏کند.
      سکانس استقبال نظامی به هنگام ورود ناپولونی که شاید تصویر کذایی‏ موسولینی باشد،یکی‏دیگر از هجویه‏های طنزآمیز است که تاریخ سردمداران‏ دیکتاتور را به مسخره گرفته است.همچنانکه در فصل پایانی،نمونه‏ای از ذات انسانی ماندگار می‏شود.در آن نطق پایانی که می‏گوید بیشتر از ماشین به انسانیت نیاز داریم،این چاپلین‏ است نه دیکتاتور و این اوست که رویای همه انسانها را در آن سخنان پایانی‏ بیان می‏کند،همه انسانهایی که روی کره خاکی زندگی کرده‏اند.چاپلین در مورد نقش خود در دیکتاتور بزرگ می‏گوید: «با بازی کردن خودم که یکی، شخصیتی تراژدی و دیگری کمیک است‏ دیگر نمی‏توانم یکی را از دیگری بازشناسم.» یک طرف قضیه حالت تراژدی‏ اوریپید را دارد و طرف دیگر شکل کمدی آریستوفن را.تمام نظریه‏های چاپلین به نوعی در فیلمهایش مطرح می‏شود و همین‏ امر زمانی ارزش پیدا می‏کند که شوخی و طنز را با یک نوع پرداخت درونی‏ تراژدی درهم می‏آمیزد.در همه آثار چاپلین احترام به حقوق و شخصیت زن به نوعی به نمایش‏ گذاشته می‏شود. هدفها چقدر باارزش هستند و دیدگاه چاپلین چه وسیع که‏ می‏گوید:«بیشتر از ماشین به انسانیت نیاز داریم.»

      نویسنده: قادر رشید زاده
      منبع: مجله نقد سینما » اردیبهشت و خرداد 1382 - شماره 38 و 39
      ویرایش توسط mercedess : ۱۳۹۳-۰۱-۱۲ در ساعت ۰۹:۰۶ قبل از ظهر
      C U In HeLL...