• "موانا" از استعدادهای دریانوردی خود استفاده میکند تا به یک جزیره ی افسانه ای برود و قهرمان او، "مائویی" نیز در این ماجراجویی او را همراهی میکند.

  • یک جراح با استعداد اما متکبر و مغرور که پس از حادثه ای ناگوار شغلش را از دست می دهد، راه تازه ای را پیش روی زندگی اش می بیند. او توسط یک جادوگر آموزش هایی را فرا میگیرد تا از دنیا در برابر افراد شرور محافظت کند.

  • فیلم ماجرای افسر اطلاعاتی مکس (برد پیت) می باشد که در سال 1942 و در شمال آفریقا با یک مبارز نیروی مقاوت فرانسه بنام ماریان (ماریون کوتیار) در پشت خطوط دشمن آشنا می شود. آنها رابطه ی صمیمانه ای را با هم آغاز میکند اما فشار جنگ این رابطه را تهدید میکند...

  • یک پسر پنج ساله هندی هزاران کیلومتر دور از خانه اش، در خیابانهای کلکته گم می شود. او مخاطرات زیادی را پشت سر می گذارد و سرانجام زوجی در استرالیا او را به فرزند خواندگی قبول میکنند. 25سال بعد او عزم خود را جزم میکند تا خانواده ی گمشده اش را پیدا کند...

  • این فیلم داستان مردی سیاه پوست را از دوران کودکی تا بزرگسالی روایت می کند که در شهر میامی و سردرگم در گرایش جنسی با شرایطی سخت بزرگ می شود.

  • سوزان یک گالری دار موفق است که به طور اتفاقی با رونوشتی از رمان منتشرنشده ی شوهر سابقش تام مواجه می شود که حاوی مطالب خشونت آمیز و یک انتقام نمادین است...

  • «سلن» (کیت بکینسیل) میجنگد تا به نبرد میان قبیله لایکن و جناح خون آشامی که به او خیانت کردند، پایان دهد...

  • داستان فیلم درباره مرد جوانی به نام لی چندلر است که پس از مرگ برادرش جوئی، مجبور می شود حضانت پسر برادرش را برعهده بگیرد و می بایست به این منظور به شهر زادگاه خود بازگردد. چندلر که خیلی راغب به بازگشت نیست، در هنگام ورود به شهر با افراد مختلفی از جمله همسر سابقش رندی، که ...

  • فیلم بر اساس داستان واقعیِ یک مخالف جنگ و پزشک ارتش آمریکا به نام دزموند داس (اندرو گارفیلد) است که حاضر نمی شود سلاحی حمل کند، اما طی نبرد اوکیناوا در جنگ جهانی دوم با وجود شلیک های بی وقفه ی دشمن، یک تنه جان بیش از ۷۵ نفر از هم رزمانش را نجات می دهد...

  • کانر (لویس مک دوگان) پسربچه ای است که مشکلات زیادی را تحمل می کند. مادر او (فلیسیتی جونز) در حال دست و پنجه نرم کردن با سرطان است و در مدرسه نیز قلدرها دست از سرش بر نمی دارند. با اینحال یک شب هیولای درختی غول پیکری نزد او می آید و معامله ای را با کانر انجام می دهد که...

  • خوش آمديد

    ورود / ثبت نام

    خوش آمديد

    ورود / ثبت نام

    هم اکنون وارد انجمن شويد

    • به وب سایت رسانه کوچک خوش آمدید
    LilMedia New Domain lilvpn
    نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1
    1. #1

      تاریخ عضویت
      اسفند ۱۳۹۲
      شماره عضویت
      14552
      نوشته ها
      37
      سن
      16
      فیلم مورد علاقه
      A Space Odyssey, Memento, Twelve Angry Men, Fight Club, Three Colors Blue, Forrest Gump
      بازیگر مورد علاقه
      Marlon Brando, Robert DeNiro, Jack Nicholson, Tom Hanks
      کارگردان مورد علاقه
      Stanley Kubrick, Christopher Nolan, Krzysztof Kieslowski
      پسندیده : 0
      مورد پسند : 62 بار در 31 پست

      نقد و بررسی فیلم Dawn of the Planet of the Apes (طلوع سیاره میمون ها)



      کارگردان :
      Matt Reeves
      نویسندگان :
      Rick Jaffa, Amanda Silver
      بازیگران :
      Gary Oldman, Keri Russell, Andy Serkis
      خلاصه داستان :
      اجتماعی افزاینده از میمون های ارتقا ژنتیکی داده شده به رهبری سزار، توسط گروهی از انسان ها مورد تهدید قرار می گیرند، انسان هایی که از تلفات یک ویروس کشنده سالم مانده اند...

      فیلم های تجاری یا به اصطلاح بلاک باستر های اندکی در طول تابستان جاری توانسته اند تصویر هیجان انگیزی به اندازه تصویر یک شامپانزه خشمگین سوار بر اسب، با مسلسلی در دست که از روی دیواری از آتش می پرد، در سینمای سه بعدی ارائه دهند. و درست همانطوری که "ظهور سیاره میمون ها/Rise of Planet of the Apes" در 2011 توانست از انتظارات پیشی بگیرد، این دنباله جدید نیز به وعده خود وفا کرده و ما را به انتظار نسخه بعدی این دنباله می گذارد – که به احتمال قریب به یقین ساخته خواهد شد.


      داستان 10 سال پس از وقایع نسخه پیشین می گذرد. نژاد انسان به واسطه ویروسی کشنده و فراگیر به زانو درآمده است، و نژاد میمون هایی که ارتقاء ژنتیکی یافته اند، برای خود جامعه ای ایده آل فراهم کرده اند و در جنگل های حومه سان فرانسیسکو به زندگی مشغول اند. آنها تحت رهبری خردمندانه شامپانزه برتر "سزار"، تا حدی به خود خصایص انسانی گرفته اند. آنها به زبان رسمی به شکل دست و پا شکسته ای انگلیسی صحبت می کنند، با نیزه طعمه خود را شکار می کنند، خود را آرایش می کنند، و حتی یک سیستم بدوی تحصیلات را نیز تدارک دیده اند (که در درس نخست آن می اموزند که هیچ میمونی میمون دیگری را نمی کشد). آنها سالهاست که چشمشان به انسان ها نیافتاده، بنابراین هنگامی که گشت و گذار کوچکی به سرکردگی جیسون کلارک گروهی از انسان ها وارد قلمروشان می شوند، هر دو جناح کمی عقب می کشند.


      وقتی انسان ها معاهده ای آزمایشی را با عموزادگان پیشرفته شان به ثبت می رسانند، اوضاع در روابط میان موجودات میان مایه رو به وخامت می گذارد. سزار از همکاری مشترک با انسان ها استقبال می کند، ولی کوبا، یکی از سرداران او با شعور حیوانی اش باعث برانگیختن سوءظن او نسبت به انسان ها می شود. اتفاقی مشابه در جناح مقابل رخ می دهد: کلارک از توافق و همکاری با میمون ها حمایت می کند، ولی مافوق او (با بازی گری اولدمن) به نحوی غریزی نسبت به میمون ها شک و تردید دارد. لزوما آشکار کردن قسمت هایی از داستان که پایان خوشی ندارند، باعث کم ارزش شدن آن نمی شود.


      کل مجموعه "سیاره میمون ها" برای خلق استعاره هایی به زندگی انسانی پرورانیده شده است؛ از برده داری و انقلاب نژاد آفریقایی-آمریکایی گرفته تا فتح آمریکا توسط اروپا، و حتی جنگ هایی که در تاریخ بشر بر پایه ترور شخصیت ها شکل گرفته است. خوشبختانه، فیلم با حمایل کردن زیرنویس ما را از این استعاره ها آگاه نمی سازد. اگر در فیلم تشبیهی صورت گرفته، به نحوی است که در تراژدی های شکسپیر شاهد آن هستیم، با شبکه پیچیده و نبوغ آمیزی از نوع خودش و با تم های سنگینی همچون انتقام، بخشش، صداقت، و البته آن مفهومی که ما را "انسان" می کند. برخلاف شکسپیر، دیالوگ هایی که بین میمون ها با آن تکلم دست و پا شکسته شان می گذرد در حداقل ممکن است، امری که باعث می شود تا وقتی که هرکسی معنا و مفهوم اصلی را درک کند، فیلم طراوت و تازگی خود را از دست ندهد.


      این سزار میمون نما، مطمئنا با همنام رومی اش مشابهت های زیادی دارد؛ یک رهبر با روحیاتی آشفته که قدرت و اقتدارش زیر خطر تهدید قرار دارد. سزار به عنوان کاراکتر اصلی حضوری همیشگی دارد، و هیبتش او را تماشایی می کند. بازی بی نقص و دیدنی دیگری از اندی سرکیس در نقش سزار موجب شده تا این کاراکتر به این نحو جذاب باشد. بزرگترین ضعف فیلم نیز در این است که میدان را برای بازیگران نقش انسان به قدر کافی خالی نمی کند. گری اولدمن فرصت کافی برای تثبیت نقشش ندارد، کلارک به اندازه ای مفید واقع می شود که امثال ریچارد دریفوس سودی به فیلم برسانند، و همسر او کری راسل مدت کوتاهی در فیلم حضور دارد ولی از هر نظر به کامل بودن بازی خود اهمیت می دهد. از طرفی، چون بسیاری از منازعات و درگیری ها، در نژاد مقابل نقش های کلیدی زن کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

      در وهله اول، فیلم به ما تجربه ای بصری می بخشد، حتی با اینکه ظاهری رنگ و لعاب خورده به خود گرفته است. جزئیات و فضای داستان، چه در نواحی جنگلی و چه در سانفرانسیسکوی آخرالزمانی، جدی گرفته شده و طراحی مناسبی داشته است. صحنه های اکشن بی آنکه بخواهند بیش از حد تصنعی باشند، هیجان انگیزند. خود میمون ها با زیرکی خاصی حالت اشاره گرایانه ای را، خصوصا در چشمهایشان، به خود گرفته اند. مخلوقات غیر انسانی طبیعی می نمایند به قدری که نمی توان تشخیص داد چه چیز حقیقی و چه چیز گرافیک کامپیوتری است. ما نظاره گر چهره با روح میمونی مجازی هستیم که می تواند ارتباطی بیشتر از یک انسان احساساتی با ما برقرار کند. احتمالا، طلوع واقعی در اینجا رخ می دهد.


      منتقد: استیو رز (گاردین)
      امتیاز: 4 از 5
      مترجم: حمید بنی هاشمی

      این مطلب بصورت اختصاصی برای " انجمن تخصصی رسانه کوچک " به نگارش درآمده و هر گونه کپی برداری از آن تنها با ذکر منبع و درج لینک بلامانع می باشد.
      ویرایش توسط abed1 : ۱۳۹۳-۰۴-۲۰ در ساعت ۰۲:۵۴ بعد از ظهر