• در این قسمت جک ریچر (تام کروز) متوجه می شود که دوست قدیمی اش سوزان (کوبی اسمالدرز) متهم به جاسوسی شده و در واقع برای او پاپوشی دوخته شده است. از این رو برای پی بردن حقیقت، پس از یافتن سوزان با او همراه شده و متوجه می شود که هم او و هم سوزان در یک توطئه پیچیده گرفتار شده اند که ...

  • در سال 1965 یک زن بیوه به همراه دو دخترش در منزلشان با روح بی رحمی مواجه می شوند که مزاحمت های فراوانی برای آنها ایجاد میکند...

  • جف و کارن که در حال گذران زندگی شان هستند، زوج خوشحال و خوشبختی را مشاهده می کنند که در همسایگی شان حضور دارند. در ادامه آنها با یکدیگر آشنا می شوند اما بزودی مشخص می شود که آن زوج جاسوسان دولت هستند و اکنون جف و کارن نیز درگیر نقشه ی جاسوسی بین المللی آنها شده اند...

  • ریچل زن مطلقه و دائم الخمری است که هنگام رفت و آمد توسط قطار از طریق پنجره، زندگیِ زوج جوانی به نام اسکات و مگان را مشاهده می کند و معتقد است که آنها یک زوج ایده ال و خوشبخت هستند. اما ریچل بزودی متوجه می شود که مگان مفقود شده و حال، بازجویی ها از وی در دستور کار قرار گرفته. این در حالی است که ...

  • داستان فیلم درباره مردی به نام تام (مایکل فاسباندر) می باشد که در یک جزیره واقع در سواحل استرالیا نگهبان فانوس دریایی است. وی بزودی در این محل عاشق ایزابل (آلیشیا ویکاندر) می شود و در آن سو ...

  • رابرت لنگدن خود را در بیمارستانی در ایتالیا می بیند بی آنکه به یاد بیاورد به چه دلیل در این مکان حضور دارد. در ادامه او با دکتر بروکس همراه می شود تا پرده از یک توطئه جهانی بردارد...

  • داستان فیلم درباره تکنسینی واقعی به نام مایک ویلیامز (مارک والبرگ) می باشد که قرار است به سکوی نفتی "دیپ واتر هوریزن" ملحق شود و در آنجا وظیفه خودش را به نحو احسن انجام دهد. اما زمانی که مایک به محل کار خود می رود، در آنجا با ویدرین (جان مالکوویچ) مواجه می شود ...

  • «کریستن ولف» یک ریاضیدان نابغه است که تمایل بسیار زیادی برای کار با اعداد و ارقام دارد. او در پوشش یک دفتر حسابداری، برای سازمان های جنایی خطرناک پولشویی می کند و سرمایه آنها را مدیریت می کند. در همین حین که یک مامور ویژه مبارزه با جرائم اقتصادی به او نزدیک می شود، مشتری جدیدی به سراغش می آید و...

  • فیلم هفت دلاور، درباره هفت تیرانداز به سرپرستی مردی به نام کریس آدامز (دنزل واشنگتن) در غرب وحشی است که تصمیم می گیرند از مردم یک دهکده در برابر راهزنان دفاع کنند…

  • داستان فیلم حول زندگی پر هیجان پسر بچه ای با نام «جیکوب» می گذرد که خود را در خانه ای پر از بچه های جور واجور با توانایی های خاص و مافوق طبیعی پیدا می کند. مسئولیت مراقبت و پرورش توانایی های این کودکان بر عهده ی خانم «پرگرین» است که به نوبه ی خود توانایی های فوق العاده ای دارد...

  • خوش آمديد

    ورود / ثبت نام

    خوش آمديد

    ورود / ثبت نام

    هم اکنون وارد انجمن شويد

    • به وب سایت رسانه کوچک خوش آمدید
    LilMedia New Domain lilvpn
    نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1
    1. #1

      تاریخ عضویت
      اسفند ۱۳۹۲
      شماره عضویت
      14552
      نوشته ها
      37
      سن
      16
      فیلم مورد علاقه
      A Space Odyssey, Memento, Twelve Angry Men, Fight Club, Three Colors Blue, Forrest Gump
      بازیگر مورد علاقه
      Marlon Brando, Robert DeNiro, Jack Nicholson, Tom Hanks
      کارگردان مورد علاقه
      Stanley Kubrick, Christopher Nolan, Krzysztof Kieslowski
      پسندیده : 0
      مورد پسند : 62 بار در 31 پست

      نقد و بررسی انیمیشن The Wind Rises (باد وزیدن گرفته)




      کارگردان : Hayao Miyazaki
      نویسنده : Hayao Miyazaki
      بازیگران : Hideaki Anno, Miori Takimoto, Hidetoshi Nishijima

      خلاصه داستان :
      جیرو هیروکاشی پسر جوانی است که در رویا هایش نقشه ساختن هواپیما جنگنده ای را می پروراند و در طول جنگ جهانی دوم به مهندس طراح جنگنده های ژاپنی تبدیل می شود . . .


      هایائو میازاکی مدت هاست که به عنوان برترین انیماتور شناخته شده است. آثارش به قدری مورد تحسین موسسان پیکسار قرار گرفت که پس از غلبه بر شرکت انیمیشن های دیزنی، آن ها به همکاری با استودیو هایی پرداختند که انیمیشن های میازاکی را در سینما های شمال آمریکا منتشر می کرد. باد وزیدن گرفته، یازدهمین انیمیشن میازاکی به عنوان کارگردان است و ممکن است آخرین کار او باشد(هرچند این اولین باری نیست که او بازنشستگی خود را اعلام کرده) که در این صورت، بدرود فوق العاده ای است- فیلمی که افتخارات حرفه ای عظیم را می برد و به قله ی بلند تری می رساند. از لحاظ لحن، زیبایی های بصری و بیان داستان، باد وزیدن گرفته بالاترین حد توانایی های میازاکی را عرضه می کند.

      پیش از تماشای باد وزیدن گرفته،درباره ی قیاس آن با حماسی های دیوید لین شنیدم. بی اساس بودن این یاوه گویی ها که مسخره می نمایند، در تماشای فیلم مشخص می شود. این فیلم بیوگرافی با ریتم آهسته ای است که بیننده را مجاز می کند تا مجذوب آن شود به جای اینکه آن را گذشته ی پایمال شده ای فرض کند. فیلم برداشت نه چندان وفادارانه ای از زندگی جیرو هیروکاشی مهندس پرواز و طراح جنگنده های زیرو است. باد وزیدن گرفته ما را در سفری از زمان پایان جنگ جهانی اول، وقتی که جیرو نوجوانی بیش نیست، تا پایان جنگ جهانی دوم با خود همراه می سازد.


      بیش تر فیلم بر روی پروژه تکمیل زیرو متمرکز است. طی چند سکانس، میازاکی ما را به درون رویا جیرو فرو می برد، رویایی که در آن مخروبه های طوفان تبدیل به اجسامی برای تکمیل طرح پایانی او می گردند. همچنین سکانس های دیالوگ محوری هستند که در ان ها جیرو ملاحظات دنیای واقعی و مبادلات مهندسی را می سنجد. اگرچه بیشتر داستان بر شغل جیرو متمرکز است، داستان جانبی دیگری به شرح عشق او با ناهوکو ساتومی میپردازد؛ دختری که جیرو را در زلزله عظیم کانتو در 1923 ملاقات می کند. پس از این که رد یکدیگر را گم می کنند، کمی بعد با هم آشنا شده و نهایتا ازدواج می کنند. متاسفانه ناهوکو به بیماری بدی مبتلاست و روز های زندگی اش به شماره افتاده اند.



      سکانس محوری و اصلی باد وزیدن گرفته مربوط به زلزله و آتش سوزی ناشی از آن است. این قسمت از فیلم اثری معادل یک فاجعه را بر روی مخاطب می*گذارد چرا که روشی که داستان مبتنی بر آن شرح داده شده باعث می شود تا ما چشم از کاراکتر هایی که در میان تصویری از پایان دنیا قرار گرفته اند بر نداریم. میازاکی با روشی سرسری و بی مبالات به جنگ جهانی دوم و نقش جنگنده زیرو در آن نزدیک می شود. اگرچه آن را نادیده نمی گیرد، اما جنگ جهانی دوم در آن بیشتر شبیه یک یادداشت پایانی است. باد وزیدن گرفته صرفا درباره روند ساختن است؛ و فیلم جیرو را از نتایج و آثار زیانبار جنگنده مخلوقش معاف می دارد. هدف جیرو ساختن یک سلاح یا ماشین جنگی نیست، هدف او ارتقاع وسیله ای سرشار از اقتدار و زیبایی است. و این دیگران اند که چیزی را که برازنده ی جیرو ست را از او می گیرند و از آن را برای مصارف زشت به کار می برند.



      مخاطبان آمریکایی در صدد اینند تا "انیمیشن" را با "مناسب برای کودکان" پیوند دهند. در اینجا مسئله این نیست. باد وزیدن گرفته مناسب برای هر سنی است؛ هیچ ایرادی در فیلم وجود ندارد که آن را برای دسته از افراد محدود کند(هرچند که ممکن است سکانس زمین لرزه برای برخی از کودکان بیننده کمی شدید باشد). اما ریتم، محتوا و تن های سنگین مطلوب میل کودکان نیست. حیوانات خوشگل و سخنگو و یا آهنگ های شادی در فیلم وجود ندارد و خوشبختانه فیلم 3بعدی نیست. بیشتر چیزی که در طول صحنه ها تراوش و القا می گردد، دست کم گرفته می شود. ممکن است کودکان برجسته تحت تاثیر قرار بگیرند اما ان ها که به بی قراری عادت دارند سریعا اشتیاق خود را از دست می دهند.
      مهارت و چیرگی که میازاکی دارای آن است، به دایناسوری در صنعت سینما بدل شده اما باد وزیدن گرفته یادآور قدرتی است که استاد در ساختن آن به کار برده. این فیلم بسیار غنی و تماشایی است. نما های پشت صحنه به نقاشی هایی با ظرافت های کار شده می مانند. کاراکتر ها شفاف و از عمق وجودشان پرداخته شده اند. و این تجربه ی کاملا متفاوتی است با انیمیشن هایی که توسط کامپیوتر طراحی و ساخته می شوند. جهانی که میازاکی خلق کرده بازتاب حقیقت توسط یک هنرمند است، اما به هیچوجه از تاثیر گذاری داستان نمی کاهد و ارتباط ما با کاراکتر ها را محدود نمی سازد. اگر این واقعا آخرین کوشش میازاکی است، او هدیه خداحافظی به یادماندنی را به یادگار گذاشته است.




      منتقد: جیمز برادینلی
      مترجم: حمید بنی هاشمی

      این مطلب بصورت اختصاصی برای " انجمن تخصصی رسانه کوچک " به نگارش درآمده و هر گونه کپی برداری از آن تنها با ذکر منبع و درج لینک بلامانع می باشد.



      ویرایش توسط abed1 : ۱۳۹۲-۱۲-۱۳ در ساعت ۱۰:۵۱ بعد از ظهر